wtorek, 30 sierpnia 2011

Uczniowie klas pierwszych - 2011/2012

Wszystkie ważne dla Was i Waszych Rodziców informacje związane z początkiem roku oraz przedmiotem muzyka znajdują się PONIŻEJ

Podstawa programowa- Muzyka- wymagania edukacyjne Ministerstwa Edukacji Narodowej- klasy pierwsze

III etap edukacyjny – Muzyka/ gimnazjum/

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem pojęć i terminów muzycznych umożliwiającym
samodzielną i zespołową aktywność wykonawczą, rozumienie prostych tekstów i prowadzenie
rozmów o muzyce oraz samodzielne poszukiwanie informacji o muzyce.
II. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń tworzy wypowiedzi, świadomie wybiera ich formę i sposób realizacji, posługując się
różnymi mediami (gra, śpiew, taniec, słowo mówione i pisane, nagranie, narzędzia internetowe).
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń jest świadomym wykonawcą i odbiorcą muzyki oraz uczestnikiem kultury muzycznej.
Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z tekstem, charakterem i funkcją muzyki; słucha
muzyki, rozpoznaje i rozróżnia jej cechy, przedstawia i uzasadnia własny stosunek do
słuchanego i wykonywanego repertuaru.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I.Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń:

1) odczytuje i stosuje w praktyce podstawowe sposoby zapisu muzyki, korzysta
z programów komputerowych służących do nagrywania i przetwarzania dźwięku;
2) określa i rozróżnia podstawowe gatunki klasycznej muzyki wokalnej, wokalno-instrumentalnej
i instrumentalnej, wybrane rodzaje muzyki jazzowej, rozrywkowej i etnicznej;
3) rozróżnia i klasyfikuje na podstawie źródeł dźwięku instrumenty muzyczne oraz
rodzaje zespołów wykonawczych;
4) stosuje podstawowe terminy dotyczące chronologii epok w historii muzyki
i wskazuje kompozytorów reprezentatywnych dla kolejnych epok;
5) charakteryzuje wybrane tańce różnych narodów;
6) zna instytucje kultury muzycznej (miejsca wykonywania różnych rodzajów
muzyki);
7) wykorzystuje źródła informacji o muzyce (słowniki i encyklopedie muzyczne,
Internet).
II. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń:
1) gra lub śpiewa (forma aktywności muzycznej powinna być dostosowana do
możliwości i zainteresowań ucznia i realizowana przede wszystkim w zespole) ze
słuchu (powtarza wzór lub powtarza i odtwarza wzór z pamięci) oraz z nut
piosenki młodzieżowe i turystyczne, pieśni historyczne, patriotyczne, ludowe oraz
popularne melodie i tematy z literatury muzycznej, akompaniamenty do piosenek,
kanony i proste melodie dwugłosowe; dba o higienę głosu;
2) tańczy – wykonuje podstawowe kroki i figury taneczne wybranych tańców;
3) tworzy wokalne i instrumentalne wypowiedzi dźwiękowe o różnych funkcjach
(np. akompaniament instrumentalny do piosenek, ilustracje muzyczne do treści
literackich i plastycznych, własne melodie), improwizuje (np. melodie do
podanego tekstu – samodzielnie lub pod kierunkiem nauczyciela, solowo lub w
zespole);
4) wypowiada się o muzyce – opisuje typowe cechy epok w dziejach muzyki i cechy
słuchanych utworów, charakteryzuje estetykę utworu i jego wykonanie.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń:
1) świadomie odbiera muzykę – rozpoznaje cechy utworu muzycznego (rodzaje
faktury muzycznej: jednogłosową i wielogłosową, wybrane formy muzyki
wokalnej i instrumentalnej);
2) określa różnorodne funkcje muzyki użytkowej i artystycznej;
3) rozpoznaje w utworach rytmy polskich tańców narodowych oraz popularnych
tańców towarzyskich;
4) rozpoznaje aparat wykonawczy muzyki wokalnej, instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej
(orkiestra, zespół kameralny, solista, chór, rodzaje głosów
żeńskich i męskich oraz instrumenty orkiestrowe);
5) ocenia i wartościuje muzykę oraz jej wykonanie, uzasadniając swoje poglądy,
dostrzega wartość muzyki ludowej, wartościuje różne kierunki muzyki jazzowej
i rozrywkowej – młodzieżowej;
6) porządkuje chronologicznie epoki muzyczne, przyporządkowując im
reprezentatywnych dla nich kompozytorów oraz utwory muzyczne wysłuchane i
omówione na lekcjach;
7) wybiera sposób wykonania utworu (ruchem, wokalnie lub na instrumencie) i jego
interpretacji.

Ocena wyższa niż przewidywana - klasy pierwsze

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej-muzyka

Ocena może być podwyższona poprzez systematyczną pracę w ciągu całego roku szkolnego:

-systematyczną pracę w Zespole Muzyki Dawnej „Beani Cracovienses”
-systematyczną pracę w „Scholi”
-uzyskanie tytułu laureata w szkolnym konkursie kolęd
-uzyskanie tytułu laureata w szkolnym konkursach wiedzy o Chopinie- prezentacja multimedialna w Power Point
-udział w IV Szkolnym Przeglądzie Artystycznym / aktywność muzyczna/
-uzyskanie oceny celującej z badania wyników z muzyki/ koniec maja/
- systematyczne wyjścia do Filharmonii na koncerty/ 6x w ciągu roku/- zgłoszenia przyjmuje nauczyciel muzyki do 15 września, po tym terminie nie ma możliwości dołączenia do grupy
- reprezentowanie szkoły w pozaszkolnych konkursach muzycznych
-oprawę muzyczną uroczystości szkolnych

Sposoby sprawdzania osiągnięć szkolnych- muzyka - klasy pierwsze

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów klas pierwszych

Wstęp/ na podstawie poradnika „Świat muzyki”- WSiP/

Przedmiot muzyka zawiera w sobie bogactwo form aktywności - śpiew, grę na różnych instrumentach, ruch z muzyką, formy twórczości, słuchanie utworów oraz wzbogacanie wiedzy z zakresu kultury muzycznej - co pozwala na zapewnienie sukcesów każdemu z uczniów, niezależnie od uzdolnień.

Przykłady sposobów sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów z niektórych obszarów wymagań:

A. sprawdzenie opanowania pieśni:
- śpiewanie pieśni lub jej fragmentu solo;
- śpiewanie w grupie (2-4 osobowej) pieśni lub jej fragmentu.
-śpiewanie pieśni w zespole klasowym

B. sprawdzenie opanowania utworu instrumentalnego:
- zagranie melodii lub jej fragmentu;
- zagranie akompaniamentu rytmicznego na instrumencie perkusyjnym;
- zagranie w zespole odpowiedniej partii utworu.

C. sprawdzenie wiedzy z zakresu kultury muzycznej:
- testy wiadomości;
- muzyczne ćwiczenia, krzyżówki, zagadki;
- wypowiedzi na temat słuchanych utworów;
- przygotowanie materiałów na określony temat do lekcji.

Ocenie może podlegać każdy rodzaj ćwiczeń, każdy rodzaj aktywności ucznia, jego zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń oraz jego postawa i nastawienie w stosunku do przedmiotu- Podstawa- Rozporządzenie: " na muzyce ocenia się przede wszystkim wkład pracy ucznia/

N a pierwszych zajęciach nauczyciel informuje uczniów o blogu i podaje jego adres. Uczniowie mają obowiązek zapoznać się z informacjami zawartymi na blogu dotyczącymi klas pierwszych/ tematy lekcyjne, wymagania edukacyjne, sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ,oraz ocena przewidywana/ - oraz wydrukować i wkleić informacje do zeszytu/I-e zadanie domowe/. Uczniowie mają obowiązek raz w tygodniu sprawdzać informacje zawarte na blogu. Uczniowie mają obowiązek informować systematycznie rodziców o zawartych informacjach.

1. Na zajęciach w gimnazjum możesz być oceniony/oceniona za:
- śpiewanie w grupie i solo;
- muzykowanie na instrumentach;
- wykonywanie ćwiczeń i zadań muzycznych, w tym tworzenie świata dźwięku;
- poprawne wykonywanie form muzyczno-ruchowych, np. taniec, inne formy ruchu;
- umiejętność słuchania muzyki (analiza, wrażliwość);
- opanowanie wiadomości z zakresu programu sprawdzane podczas wypowiedzi, w trakcie dyskusji, kartkówki (traktowane jako forma odpowiedzi), testy wiedzy i testy słuchowe (rozpoznawanie utworów);
- samodzielną pracę, np. przygotowanie materiałów do określonego tematu i przedstawienie ich na forum klasy;
-umiejętność systematycznego i poprawnego prowadzenia zeszytu przedmiotowego
-umiejętność pracy w oparciu o e-learning / w tym testy z wiedzy o muzyce/
oraz inne- wynikające z realizacji podstawy programowej

2.Jesteś przygotowany/przygotowana do zajęć, gdy posiadasz: podręcznik, instrument , zeszyt przedmiotowy, dzienniczek oraz odrobioną pracę domową./

3. W każdym semestrze możesz zgłosić dwa nieprzygotowania. Każde następne będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Twoja sumienność będzie oceniona i wyrażona w postaci dodatkowej oceny na koniec semestru.

4. Na uzupełnienie wszelkich zaległości spowodowanych Twoją nieobecnością masz czas nie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli otrzymasz ocenę niedostateczną, możesz ją poprawić po wcześniejszym ustaleniu warunków w terminie nie dłuższym niż 3 tygodnie.

5. Ocenę można poprawić na dyżurze nauczyciela /nie na lekcji/ - terminy dyżurów dla uczniów będą wywieszone na tablicy ogłoszeń przed klasą

Wymagania edukacyjne- klasy pierwsze

Propozycje wymagań - na podstawie WSiP

Wyróżniamy kilka poziomów wymagań, do których przypisana jest określona ocena szkolna. Za opanowanie wiadomości programowych uczeń powinien mieć możliwość uzyskania pełnej skali ocen (również ocenę celującą).

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi bezbłędnie i z właściwą interpretacją zaśpiewać pieśni objęte programem nauczania
- umie grać z nut melodie na instrumentach szkolnych;
- potrafi tworzyć proste formy muzyczne (AB, ABA, rondo, wariacje);
- rozpoznaje i nazywa style muzyczne;
- rozpoznaje utwory z poznanej na lekcjach literatury muzycznej oraz podaje
nazwiska ich twórców;
- rozpoznaje aparat wykonawczy w słuchanych utworach;
- aktywnie uczestniczy w szkolnym życiu muzycznym - konkursach, festiwalach, zespole muzycznym

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi bezbłędnie zaśpiewać pieśni objęte programem nauczania;
- umie grać z nut melodie na wybranym instrumencie szkolnym;
-potrafi tworzyć proste akompaniamenty do znanych melodii;
-rozpoznaje utwory muzyczne z literatury obowiązkowej;
- rozpoznaje formy muzyczne i brzmienie instrumentów;
-rozpoznaje polskie utwory ludowe (tańce narodowe i pieśni).

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać poznane pieśni poprawnie pod względem muzycznym;
- potrafi zagrać z nut na instrumentach szkolnych proste akompaniamenty lub fragmenty melodii na wybranym instrumencie;
- zna najwybitniejsze postaci z historii muzyki i wymienia przykłady ich dzieł;
- rozpoznaje niektóre instrumenty i formy muzyczne;
- rozpoznaje polski folklor.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- potrafi przy pomocy nauczyciela zaśpiewać kilka pieśni;
- potrafi zagrać na instrumentach perkusyjnych akompaniament rytmiczny do piosenki;
- opanował podstawowe wiadomości z historii muzyki;
- rozpoznaje brzmienie niektórych instrumentów;
- rozpoznaje niektóre z polskich tańców narodowych.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi w grupie zaśpiewać poznaną na lekcji pieśń;
- potrafi wyklaskać proste schematy rytmiczne;
- zna najwybitniejszych polskich kompozytorów.

Tematy lekcyjne - klasy pierwsze

1.Źródła muzyki i starożytność
2.Średniowiecze- tysiąclecie, które uwiło nam gniazdo
3.Bogurodzica- cechy chorału gregoriańskiego
4.Gaude Mater Polonia-pierwszy hymn królewski
5.Renesans w muzyce europejskiej
6.Renesans w muzyce polskiej
8.Koncert i oratorium
9.Bach i fuga w baroku
10.Polski barok
11.Kolędy polskie/ ewentualnie/
12.Klasycyzm- Haydn, Mozart
13.Klasycyzm- Beethoven
14.Polski klasycyzm i preromantyzm - referaty-/ Polonez i Mazurek 3 Maja,Warszawianka, Mazurek Dąbrowskiego/
15.Romantyzm- wprowadzenie, szkoły narodowe
16.Romantyzm- opera , balet, operetka
17.Romantyzm- muzyka programowa i absolutna/ pieśń, poemat symfoniczny, miniatura instrumentalna/
18.F.Chopin
19.Przeboje S. Moniuszki / Opery, pieśni /
20.Przeboje S. Moniuszki/Prząśniczka/
21.Muzyka XX w/ wprowadzenie, impresjonizm/
22.Nowe prądy i eksperymenty/ muzyka dodekafoniczna, aleatoryzm, elektroniczna i konkretna/
23.Balet / Strawiński, muzyka ciała/
24.Musical i muzyka filmowa
25.Portrety muzyki polskiej/ Szymanowski, Lutosławski, Penderecki, Górecki/
26.Pieśni żołnierskie/ Pierwsza Kadrowa, Czerwone Maki/

Pozostałe godziny przeznaczone na ocenę


Tematy realizowane w formie referatu lub prezentacji/ podlegające ocenie z ew. pokazem na lekcji/:

Polski klasycyzm i preromantyzm /Historia +Polonez i Mazurek 3 maja, Warszawianka,/
F. Chopin- życie i twórczość
Kultura ludowa
Muzyka rozrywkowa/ jazz, pop, /
Muzyka rozrywkowa/ rock, folklor miejski /

Klasy I-e

Wszystkie informacje ważne dla klas pierwszych- powyżej

Początek Roku Szkolnego 2011/2012

Wszystkie informacje ważne dla obecnego roku szkolnego 2011/2012 znajdują się powyżej